icon-arrow-rightTerug naar overzicht

Allergeneninformatie voor de Horecarelaties

2 December 2019

Allergenen.
In de food wereld kunnen ze u niet ontgaan zijn: allergenen. Waar voorheen er hooguit een aantal vegetarische opties werden aangevraagd, stromen er nu hele lijsten van wensen binnen bij alle vormen van horeca.

Even kort, wat zijn deze allergenen:
Door de Europese Unie is bepaald dat deze ingrediënten de meeste overgevoeligheidsreacties veroorzaken, met symptomen van milde diarree tot overlijden.
Deze voedselallergenen zijn: gluten (zoals in tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut), ei, vis, pinda, noten, soja, melk (inclusief lactose), schaaldieren, weekdieren, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet en lupine.

Sporen van?
Ondanks dat het niet wettelijk verplicht is om sporen van te vermelden, kan kruisbesmetting ook voor sommige mensen heftige reacties veroorzaken. Dit is een significante moeilijkheidsgraad in de horeca en food service.
Wij merkten dat veel van onze klanten kampen met bovenstaande problematiek, de lijsten met wensen die zij binnenkregen van gasten worden langer en gecompliceerder. Met die reden lanceren wij vanaf 1 januari 2020 onze volledig allergeenvrije assortiment voor de Horeca klanten.

Hoe?
Allereerst hebben wij een uitgebreid smakelijk aanbod samengesteld waarin geen van de allergenen verwerkt is. Ongeacht welke allergie de gast heeft, elk product van deze selectie kan worden besteld. Als tweede is de smaakbeleving de zwaarst wegende eis geweest net als voor al onze andere producten, wat wellicht tegen de verwachting in geen enkel probleem was. We staan met trots achter onze recepturen!
Belangrijk.
Ons assortiment is met veel zorg samengesteld en we kunnen hiermee 10 tot 10.000 mensen voorzien in overheerlijke lunches, borrels en meer. Dit betekent ook dat er geen individuele aanpassingen meer gemaakt zullen worden, dit is niet meer haalbaar voor ons sterke keukenteam. Voor iedere allergie en dieetwens hebben wij nu een kwalitatieve selectie om uit te kiezen.
Om voldoende voorraad te garanderen dienen bestellingen uiterlijk twee werkdagen van te voren te worden ontvangen en bevestigd te zijn door ons team op kantoor.

We besteden uitermate veel zorg aan onze allergeenvrije aanbod, echter hebben wij hier momenteel geen aparte keuken voor en zijn daarom genoodzaakt te vermelden dat kruisbesmetting altijd een risico blijft.
Vragen?
Ongetwijfeld zijn er nog wat vragen over ons nieuwe assortiment of over hoe u deze nieuwe mogelijkheden kunt communiceren naar uw gasten en team. Neem gerust contact op met ons via info@delibert.nl met al uw vragen!